Home >> Ontwikkelingsgericht onderwijs >> Spijk (gld)
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

CHRISTELIJKE BASISSCHOOL DE WIJNGAARD

Grevengoedlaan 109
7009 DZ, DOETINCHEM
Telefoon: 0314-323135
meer info >>
11.2Km

BASISSCHOOL DAALHUIZEN

Enkweg 10a
6881 LZ, VELP
Telefoon: 026-3619346
meer info >>
11.3Km

HUGO DE GROOT SCHOOL

Thorbeckestraat 21
6828 TT, ARNHEM
Telefoon: 026-4431926
meer info >>
14.0Km

IKC HET DRIELUIK - DE VLINDERTUIN

Ot en Sienpad 3
6852 EG, HUISSEN
Telefoon: 026-3253196
meer info >>
15.3Km

DE MARIENBORN

Marienbergweg 28
6862 ZM, OOSTERBEEK
Telefoon: 026-3335274
meer info >>
19.0Km

DE MARLIJN

Van Spaenweg 11
6862 XH, OOSTERBEEK
Telefoon: 026-3334423
meer info >>
19.2Km


Ontwikkelingsgericht onderwijs informatie

Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) is een onderwijsvisie.
De visie legt de nadruk op de ontwikkeling van de leerlingen en is daarbij schatplichtig aan de leerpsychologie van Lev Vygotski. Hij verbindt een leerlinggerichte pedagogiek met een activerende didactiek. Een centraal concept is het verschil tussen wat het kind zonder hulp kan en wat het met hulp kan.

De visie legt de nadruk op de ontwikkeling van de leerlingen en is daarbij schatplichtig aan de leerpsychologie van Lev Vygotski. Hij verbindt een leerlinggerichte pedagogiek met een activerende didactiek. Een centraal concept is daarbij Vygotski's zone van naaste ontwikkeling, het verschil tussen wat het kind zonder hulp kan en wat het met hulp kan.

Thema's

Ontwikkelingsgericht onderwijs werkt met thema's. Een thema duurt circa zes tot acht weken. Het is daarom noodzakelijk dat je verschillende kanten op kan met een thema. Natuurlijk is het van groot belang dat de kinderen het thema interessant vinden. Vaak komt er in de klas een onderwerp naar voren, waar de kinderen meer over willen weten. Dat werkt de leerkracht dan uit tot een thema. Bij het thematiseren verbindt de leerkracht zijn bedoelingen met de betekenissen van kinderen. Kleuterleerkrachten bedenken ook nieuwe activiteiten voor de hoeken in de klas, zodat het hoekenspel nieuwe impulsen krijgt. Thematiseren vraagt om voorbereiding, oefening, observatie, reflectie, in elke fase van het thema.